ကျောက်စာ
my.wikipedia.org /wiki/%E1%80%80%E1%80%BB%E1%80%B1%E1%80%AC%E1%80%80%E1%80%BA%E1%80%85%E1%80%AC
ေက်ာက္စာ
ဝီကီမီဒီယာ ပေရာဂ်က္မ်ားသို႔ ပံ့ပိုးသူမ်ား14-18 minutes 21/01/2011ေရွးလူမ်ားသည္ အေၾကာင္းအရာတစ္ခုခုကို ေပ်ာက္ပ်က္မသြားရေအာင္ မွတ္သားထားလိုလွ်င္ ေက်ာက္တိုင္ေက်ာက္တုံးမ်ားတြင္ ေရးထိုး၍ ထားတတ္ၾကသည္။ ထိုသို႔ ေရးမွတ္ထားျခင္းမ်ိဳးကို ကမၸည္းေက်ာက္စာေရးထိုးသည္ဟူ၍ လည္းေကာင္း၊ ေက်ာက္ထက္အကၡရာတင္သည္ ဟူ၍လည္းေကာင္း ေခၚၾကသည္။ ေက်ာက္စာမ်ားကို ေလ့လာျခင္းျဖင့္ ေက်ာက္စာေရးထိုးေသာ ေခတ္က ယုံၾကည္မႈ အယူဝါဒ၊ ယဥ္ေက်းမႈ အႏုပညာမ်ားႏွင့္ လူမႈဆက္ဆံေရးမ်ားကို မွန္းဆအကဲခတ္ႏိုင္ရကား ေက်ာက္စာမ်ားသည္ ႏိုင္ငံသမိုင္းကို မ်ားစြာ အေထာက္အကူ ေပးႏိုင္ေလသည္။ ကမ႓ာေပၚတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္းဓေလ့ ေပၚေပါက္သည္မွာ ဘီစီ ၃၆၀၀ ခန႔္ကပင္ ျဖစ္ဟန္တူသည္။ ေရွးဦးစြာ ေက်ာက္စာေရးထိုးေသာ လူမ်ိဳးမွာ အီဂ်စ္လူမ်ိဳး ျဖစ္သည္။ အီဂ်စ္ ျပည္သားမ်ားသည္ ဟိုင္ယာ႐ိုဂလစ္ေခၚ ႐ုပ္ပုံစာ အမွတ္အသားျဖင့္ ဘုရင္သခ်ႋဳင္းမ်ား၊ အထိမ္းအမွတ္ အေဆာက္အဦးမ်ားတြင္ ေရးထိုးထားခဲ့ၾကသည္။ ထိုေနာက္ ႏွစ္ေပါင္း ၂၀၀ ခန႔္ၾကာေသာအခါ ေဘဘီလုံးႏိုင္ငံႏွင့္ အျခားေျမထဲပင္လယ္ေဒသမ်ားတြင္ စာေရးစာဖတ္ပညာမ်ား တတ္ေျမာက္တိုးတက္လာခဲ့ရာ ထိုအရပ္ေဒသမ်ားတြင္လည္း ေက်ာက္စာေရးထိုးေသာ ဓေလ့မ်ား ေပၚေပါက္လာေလသည္။ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံ၊ စပိန္ႏိုင္ငံႏွင့္ ေျမထဲပင္လယ္ အေရွ႕ပိုင္းႏိုင္ငံမ်ားတြင္ ေတြ႕ရွိရေသာ ႐ုပ္ပုံစာအမွတ္အသား အမ်ိဳးေပါင္း ၃၀၀ေက်ာ္တို႔မွာ တစ္ႏိုင္ငံႏွင့္ တစ္ႏိုင္ငံ မ်ားစြာ တူညီေလသည္။ အီဂ်စ္ႏိုင္ငံ၌ ဘီစီ ၃၄၀၀မွ ၂၇၀၀ အထိ ႏွစ္အမည္မ်ားကို ေရးမွတ္ထားခဲ့ေသာ ေက်ာက္တုံးတစ္ခုကို ေတြ႕ရွိသျဖင့္ ယခုအခါ စစၥလီကြၽန္း ပါလာမိုျပတိုက္တြင္ ထားရွိေလသည္။ ထိုေက်ာက္တုံးကို ပါလာမိုေက်ာက္စာဟု ေခၚတြင္လ်က္ ရွိသည္။ ထိုမွတပါး ေဘဘီလုံးႏိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၂၀၀၀ ေက်ာ္က စိုက္ထူခဲ့ေသာ ဟမၼဴရာဘီဘုရင္၏ ဥပေဒေက်ာက္စာတိုင္ႀကီးသည္လည္းေကာင္း၊ အဆီးရီးယားႏိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၇၀၀ ခန႔္က ဆင္နာကရစ္ ဘုရင္ စိုက္ထူခဲ့ေသာ ေက်ာက္စာတိုင္သည္လည္းေကာင္း၊ ဘီစီ ၂၀၀ ခန႔္က အီဂ်စ္ႏိုင္ငံတြင္ စိုက္ထူခဲ့ေသာ ႐ိုဇက္တာေက်ာက္စာတိုင္လည္းေကာင္း ထင္ရွားေသာ ေက်ာက္စာေဟာင္းမ်ား ျဖစ္သည္။ ႐ိုဇက္တာေက်ာက္စာတိုင္မွာ ဟိုင္ယာ႐ိုဂ လစ္ဖစ္ေခၚ ႐ုပ္ပုံစာေရးနည္း၊ ဒီမိုတစ္ေရးနည္း၊ ဂရိေရးနည္းဟူ၍ ၃ မ်ိဳး ေရးထိုးထားေလသည္။ ျပစ္သစ္လူမ်ိဳး ရွမ္ပိုလီယန္ဆိုသူသည္ ထိုေက်ာက္စာတြင္ ပါရွိေသာ ေရွးအီဂ်စ္စကားကို အနက္ေဖာ္ျပရာတြင္ အႏွစ္ ၂၀ တိုင္တိုင္ၾကာမွ ေအာင္ျမင္ေလသည္။၊ ထိုေက်ာက္စာကို ယခုအခါ ၿဗိတိသွ်ျပတိုက္တြင္ ေတြ႕ျမင္ႏိုင္သည္။ အေမရိကတြင္လည္း ေရွးေဟာင္း ေက်ာက္စာမ်ားကို ေတြ႕ရွိရသည္။ ေျမာက္အေမရိကတိုက္ မကၠဆီကိုႏိုင္ငံေတာင္ပိုင္းတြင္ ေနထိုင္ၾကခဲ့ၾကေသာ "မာယာ"ေခၚ လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးသည္ ဘီစီ ၆၀၀ ေက်ာ္ကပင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္း ျပဳလုပ္ခဲ့ၾကသည္။ သူတို႔ အသုံးျပဳေသာ မွတ္သားနည္းမွလည္း ႐ုပ္ပုံေရးထိုး မွတ္သားနည္းပင္ ျဖစ္သည္။ အိႏၵိယႏိုင္ငံတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္း ေပၚေပါက္သည့္ ေခတ္မွာ ေရွးအီဂ်စ္ႏိုင္ငံ ေဘဘီလုံးႏိုင္ငံမ်ား၏ ယဥ္ေက်းမႉးေခတ္ႏွင့္ တစ္ေခတ္တည္းမွာပင္ ျဖစ္သည္။ သိႏၵဳျမစ္ဝွမ္း မိုဟန္ဂ်ိဳဒါ႐ိုဟာရပ္ပ အရပ္မ်ားမွ တူးေဖာ္ေတြ႕ရွိရေသာ အခ်ိဳ႕ေက်ာက္စာတို႔ကို ယခုတိုင္ အနက္ေဖာ္၍ မရရွိေသးေခ်။ အိႏၵိယႏိုင္ငံ၌ အျခားထင္ရွားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ ဘီစီ ၂၅၀ ခန႔္က စိုက္ထူခဲ့ေသာ သီရိဓမၼာေသာက ေက်ာက္စာမ်ားပင္ ျဖစ္သည္။ သီရိဓမၼာေသာကမင္းတရားႀကီးသည္ ဗုဒၶျမတ္စြာႏွင့္ စပ္လ်ဥ္းသည့္ ထင္ရွားေသာ ေနရာမ်ားတြင္ အထိမ္းအမွတ္ ေက်ာက္စာတိုင္မ်ား စိုက္ထူခဲ့သည္သာမက ျမတ္စြာဘုရားသခင္၏ ဆုံးမဩဝါဒမ်ားကိုလည္း ႏိုင္ငံေတာ္အတြင္း အႏွံ႔အျပား ေနရာမ်ား၌ ေက်ာက္ထက္တြင္ ေရးထိုးေစခဲ့သည္။ သီရိဓမၼာေသာက ေက်ာက္စာမ်ားကို ျဗာဟၼီအကၡရာ၊ ခေရာ့ရွတီအကၡရာမ်ားျဖင့္ ေရးထိုးခဲ့ေလသည္။ တ႐ုတ္ႏိုင္ငံတြင္ ဘီစီ ၂၀၀၀ ခန႔္ ရွန္မင္းမ်ားလက္ထက္ကပင္ စာေပေရးသားမႈကို တတ္ေျမာက္ၾကေသာ္လည္း ေက်ာက္ထက္တြင္ ေရးထိုးေလ့မရွိဘဲ ဆင္စြယ္၊ လိပ္ခြံ၊ အ႐ိုးမ်ားႏွင့္ ဝါးမ်ားအေပၚတြင္သာ ေရးမွတ္ေလ့ရွိေလသည္။ ခရစ္သကၠရာဇ္ ၂၀၀ ခန႔္တြင္မွ တ႐ုတ္စာေကာင္းေပေကာင္းမ်ားကို ေက်ာက္ျပားမ်ားေပၚတြင္ ေရးထိုး၍ ထိုမွတဆင့္ စကၠဴျဖင့္ ကူးယူေသာ စနစ္ကို အသုံးျပဳၾကသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္း အေလ့အထမွာ သေရေခတၱရာေခတ္ကပင္ စတင္ေပၚေပါက္ခဲ့ေလသည္။ သေရေခတၱရာၿမိဳ႕ေဟာင္းေနရာမွ တူးေဖာ္ရရွိေသာ ေက်ာက္အ႐ိုးအိုးမ်ားတြင္ ပ်ဴဘုရင္ဘြဲ႕မ်ားႏွင့္ ထိုမင္းမ်ား၏ နတ္႐ြာစံ သကၠရာဇ္မ်ား ေရးထိုးထားသည္ကို ေတြ႕ရသည္။ ပုဂံေခတ္ ျမန္မာလူမ်ိဳးတို႔သည္ အထူးသျဖင့္ ဘုရားေက်ာင္း ေဆာက္၊ စေသာ ကုသိုလ္ေကာင္းမႈမ်ား ျပဳၿပီးသည့္အခါ အလႉပစၥည္းစာရင္းႏွင့္တကြ ဆုေတာင္းစာ၊ က်ိန္စာမ်ားကို ေက်ာက္ထက္တြင္ ေရးထိုးေသာအားျဖင့္ မွတ္တမ္းတင္ၾကေလသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအရပ္ရပ္တြင္ ပ်ဴ၊ မြန္စာ၊ ျမန္မာစာ၊ ပါဠိစာ၊ သကၠဋစာ စသည္တို႔ျဖင့္ ေရးထိုးထားေသာ ေက်ာက္စာအမ်ားေတြ႕ရရွိရသည္။ ထို႔ျပင္ ဒူးဂဏန္း ေၾကးဂဏန္းမ်ားျဖင့္ ေရးသားထားေသာ ေက်ာက္စာမ်ားလည္း ရွိေသးသည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံအတြင္း ေတြ႕ရွိရေသာ ေက်ာက္စာမ်ားအနက္ ပုဂံၿမိဳ႕မွ ျမေစတီေက်ာက္စာမွာ အထူးအေရးပါ အရာေရာက္ေသာ ေက်ာက္စာတစ္ခုျဖစ္သည္။ ထိုေက်ာက္စာမွာ အေၾကာင္းအရာ တစ္မ်ိဳးတည္းကို ေက်ာက္တိုင္ ၄ မ်က္ႏွာတြင္ ျမန္မာ၊ မြန္၊ ပါဠိ၊ ပ်ဴ တည္းဟူေသာ ဘာသာႀကီး ၄ မ်ိဳးျဖင့္ အသီးသီး ေရးထိုးထားခဲ့ေလသည္။ ျမေစတီေက်ာက္စာကို ေလ့လာျခင္းအားျဖင့္ ပုဂံေခတ္၌ သုံးႏႈန္းေသာ ဘာသာစကားမ်ားကို သိရွိႏိုင္သည့္အျပင္ ျမန္မာႏိုင္ငံသမိုင္းအတြက္ သကၠရာဇ္ အေထာက္အထားမ်ားကိုလည္း တိက်စြာ သိႏိုင္ေပသည္။ ကမ႓ာ့ေက်ာက္စာမ်ား သမိုင္းတြင္ ပၪၥမသံဂါယနာတင္ မင္းတုန္းမင္းတရားႀကီး၏ ေရးထိုးခဲ့ေသာ ပိဋိကတ္ေက်ာက္စာမ်ားသည္လည္း အေရးႀကီးေသာ အခန္းတစ္ခုအျဖစ္ ပါဝင္သည္။ ပၪၥမသံဂါယနာတင္ၿပီးေနာက္ မင္းတုန္းမင္းႀကီးသည္ ပိဋိကတ္ေတာ္မ်ား အဓြန္ရွည္ တည္တံ့ေစအံ့ေသာငွာ ဝိနည္း ပိဋိကတ္ေတာ္ကို ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၁၁၁ေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ အဘိဓမၼာပိဋိကတ္ေတာ္ကို ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၂၀၈ခုေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊ သုတၱန္ပိဋိကတ္ေတာ္ကို ေက်ာက္ခ်ပ္ေရ ၄၁၀ ေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ အသီးသီး ေရးထိုးကာ ေက်ာက္ထပ္အကၡရာတင္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ေက်ာက္ခ်ပ္ေရစုစုေပါင္း ၇၁၉ ခ်ပ္ရွိ၍ ကမၸည္းေရးထိုးရာ၌ ၇ႏွစ္ႏွင့္ ၅ လေက်ာ္မွ် ၾကာျမင့္ေလသည္။ ထိုပိဋိကတ္ ေက်ာက္စာတိုင္မ်ားကို ကုသိုလ္ေတာ္ ဘုရား ေစတီမဟာရံအတြင္း လိုဏ္ဂူ ျပႆာဒ္မ်ားျဖင့္ တည္ထားကိုးကြယ္ေတာ္မူခဲ့သည္။ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ေက်ာက္စာေရးထိုးျခင္းဓေလ့မွာ ယခုတိုင္ ထင္ရွားလ်က္ရွိေသးသည္။ သို႔ရာတြင္ ယေန႔ေခတ္ေရးထိုးေသာ ေက်ာက္စာမ်ားမွာ မ်ားေသာအားျဖင့္ ျမန္မာဘာသာသက္သက္ျဖင့္ ျဖစ္၍ ေရးထိုးပုံမွာလည္း ယခင္ေခတ္ ေက်ာက္စာမ်ား ေရးထိုးပုံႏွင့္ မတူေပ။ ေရွးေခတ္က မန္က်ည္းေစ့ အကၡရာျဖင့္ ေရးထိုးၾကေသာ္လည္း ေႏွာင္းေခတ္မ်ား၌မူ အကၡရာဝန္းျဖင့္သာ ေရးထိုးေလ့ရွိၾကေလသည္။ [၁]
ပုဂံေခတ္ ျမန္မာေက်ာက္စာ[ျပင္ဆင္ရန္]
ပင္းယေခတ္ ျမန္မာေက်ာက္စာ[ျပင္ဆင္ရန္]
ကိုးကား[ျပင္ဆင္ရန္]
- ↑ ျမန္မာ့စြယ္စုံက်မ္း၊ အပိုင္း၂။ အတြဲက
- ↑ Jump up to: ၂.၀ ၂.၁ ျမန္မာစာအဖြဲ႕ဦးစီဌာန (၂၀၀၉)။ စာကိုးအဘိဓာန္။
Comments
Post a Comment